Kennis-maken of inschrijven
Anne Heutink Anne Heutink
Lezen...leest u mee?

Wie leest, leert de wereld. Het maakt een groot verschil in het leven van kinderen en jongeren of ze lezen of niet. Want lezen is noodzakelijk voor leren, zeker het leren op school. Wie goed leest en verhalende en informatieve teksten begrijpt, kan kennis opdoen en zich ontwikkelen. Verhalen en gedichten helpen een kind ook om zich beter in te leven en om meer begrip te hebben voor anderen. Zo komen zij beter mee in de samenleving.

Op school zijn wij dagelijks intensief bezig met ons leesonderwijs. Naast het aanbod voor alle kinderen hebben we extra leesbegeleiding voor de kinderen die een leesachterstand hebben. Verder zijn er thuis ook veel leesmeters gemaakt, dank hiervoor!

Sinds het begin van het schooljaar zien wij dat veel kinderen duidelijk vlotter lezen. Het is fijn om in vakanties even met andere dingen bezig te zijn, maar door in die periodes minder of niet te lezen kan de leesontwikkeling geremd worden terwijl het voor alle kinderen belangrijk is om veel leesmeters te blijven maken. Als ouder kun je je kind op allerlei manieren stimuleren om met lezen bezig te zijn. Want hoe meer je kind leest, hoe beter je kind gaat lezen. Hierbij een paar tips:

Lees je kind elke dag voor

Voorlezen? Natuurlijk doe je dat als je kind nog een peuter of kleuter is. Maar wist je dat het belangrijk is om te blijven voorlezen, ook als je kind al(lang) zelf kan lezen? Uit onderzoek blijkt steeds weer dat kinderen die regelmatig worden voorlezen daar volop van profiteren: het verbetert de woordenschat, het leesbegrip en is onmisbaar voor de taalontwikkeling. 

Laat je kind voorlezen
Draai de rollen ook eens om: laat je kind aan jóu voorlezen. Of aan een jonger broertje of zusje. Of aan poppen of knuffeldieren. Een kind dat kan voorlezen is trots op die prestatie, waardoor het extra gemotiveerd raakt om (nog) beter te leren lezen.
 
Haal boeken en tijdschriften in huis
Kinderen die thuis veel lezen, doen het beter op school. Verleid je kind tot lezen door volop leesmaterialen in huis te hebben die passen bij de leeftijd en leesvaardigheid van je kind: boeken, tijdschriften, strips, scheurkalenders. Beperk dit niet tot de slaapkamer van je kind. Zorg dat er ook altijd wat te lezen valt in de auto, badkamer, woonkamer en keuken.

Stel een leeskwartiertje in voor het hele gezin
Trek elke dag een kwartier tot een half uur uit waarin alle gezinsleden samen stil lezen uit hun eigen boek. Zien lezen doet lezen. Vijftien minuten dagelijks oefenen met lezen doet wonderen voor de leesvaardigheid.
 
Beperk lezen niet tot boeken
Heeft je kind een hekel aan boeken lezen? Geen probleem. Lezen kun je overal doen en teksten vind je overal om je heen: recepten, spelregels, reclamefolders, borden langs de snelweg, menukaarten, de ondertiteling op tv. Laat je kind de tekst voorlezen en prikkel het om informatie op te zoeken. "Hm, zouden we een regenjas aan moeten? Kun jij even het weerbericht lezen in de krant?" Ook computerspelletjes en apps zijn zeer geschikt, omdat kinderen het leuk vinden om daar mee bezig te zijn.

Ga geregeld naar de bibliotheek
Verleid je kinderen om meer te lezen door eens in de paar weken met ze naar de bibliotheek te gaan en nieuwe boeken op te halen. Het jeugdlidmaatschap van de bibliotheek is gratis en aanbod aan boeken, tijdschriften, cd's en dvd's is enorm. Je vindt er boeken voor elk leesniveau en iedere leeftijd. Kom je er zelf niet uit, vraag dan gerust een van de medewerkers om hulp. Zij hebben veel deskundigheid in huis en kunnen jou en je kind uitstekend adviseren wat geschikte en leuke boeken zijn. 

Houd de leesvorderingen van je kind in de gaten
Zorg dat je weet hoe goed je kind moet kunnen lezen in een bepaalde groep. Vraag het na bij de leerkracht of lees dit artikel over AVI-niveaus en wat je er thuis mee kan. Door te weten welk leesniveau je kind heeft of zou moeten hebben, kun je gemakkelijk geschikte leesmaterialen uitzoeken en heb je eerder in de gaten of je kind tegen leesproblemen aanloopt.
  
Reageer enthousiast op het lezen van je kind
Reageer positief als je kind leest en prijs je kind als het voorleest, ook al gaat het niet vlekkeloos of met horten en stoten. Praat met je kind over wat het leest en toon interesse voor zijn of haar leesvoorkeuren. Een positieve sfeer rondom lezen verhoogt de motivatie.

Stel het leesplezier voorop
Het is niet belangrijk wát je kind leest, maar dat je kind plezier beleeft aan het lezen. Staar je niet blind op AVI-niveaus, vergeet de vooroordelen over stripboeken, laat overal moppenboekjes rondslingeren en vertel je kind over jouw favoriete boek van vroeger. Voorkom dat je kind lezen gaat zien als een verplichte schoolse activiteit en laat je kind ervaren hoe fijn en ontspannend lezen is. Wie graag leest en ervan uitgaat dat lezen plezierig is, zal zich gestimuleerd blijven voelen om te lezen.


In de bijlage treft u verder verschillende materialen met opdrachten, ideeën etc. aan, om ook in de kerstvakantie fijne leeskilometers te kunnen maken. 

lekker lezen

Gepubliceerd in 'Uitgelicht'

Interview groep 5-6

gr 5-6Interview

Vier leerlingen uit de groepen 5 en 6

1: Wat vind je het leukste aan deze school ?


E: Gym, knutselopdrachten en buitenspelen.
S: De nieuwe rekenmethode is leuk en gym.
V: Gym, creatief en wereldoriëntatie (Blink).
M: Je mag veel zelf.

2: Wat vind je van de juffen en meesters op deze school?

 

E: De juffen en meesters zijn leuk en grappig.
S: De juffen en meesters zijn grappig en behulpzaam.

V: De juffen en meesters zijn grappig, creatief en sportief.

M: De juffen en meesters zijn grappig, behulpzaam, leuk, lief en als het moet streng.


3: Voel je je hier veilig op deze school? En waarom?

E: Ja ik voel me veilig omdat de school doet veel aan dingen die de kinderen fijn vinden.
S: Ik ben nog nooit gepest en als ik gepest zou worden dan zou de hele klas mij helpen.
V: Ja, want het is een goede school.
M: Ja, de juffen en meesters zijn aardig en helpen goed. Ook kun je briefjes in een brievenbus doen als je iets       wilt bespreken met een andere juf of meester op school (vertrouwenspersoon).

4: Als je 1 ding mocht veranderen op school, wat zou dat dan zijn?

E: Nog meer knutselwerkjes.

V: Een schommel op het schoolplein.

M: Iets minder werkjes in de hogere groepen en meer knutselwerkjes.

 

5: Wat vind je het leukste om buiten te spelen op het schoolplein?

 

E: Lummeltje en tikkertje.

S: Voetballen.

V: Het houten klimrek.

M: Lummelen.


6: Welke lessen vind je op deze school het leukst?

 

E: De knutsellessen en rekenlessen en dat wordt ook goed uitgelegd.

S: Blink (de thema’s), Kwink (sociale en emotionele ontwikkeling), automatiseren, rekenen, taal en spelling.

V: Rekenen en dat wordt ook goed uitgelegd.

M: Rekenen.


7: Welke activiteiten op deze school vind jij het leukst?

 

E: De uitjes en het schoolreisje.

S: De sportdag.

V: Activiteiten en schoolreisje.

M: Schoolreisje schoolvoetbal en de uitjes.


8: Aan wat voor thema’s werken jullie allemaal in groep 5/6? En hoe vind je dat?

 

E+S+V+M: We hebben de natuurweek gehad met de hele school samen. Ook hebben we dit jaar de volgende thema’s gehad in de groepen 5/6: Aardse extremen, Ik hou van Holland en Wonderlijke uitvindingen. De wereldoriëntatielessen gaan dan over dit thema, maar ook vaak de knutsellessen en de begrijpend lezen lessen en soms ook de taallessen. We vinden dit erg leuk, omdat we dan andere dingen doen dan normaal en die zijn vaak nog leuker.


9: Welk cijfer geef jij onze school?

 

E:  8

V:  8

M: 10

S:  9


Geschreven door:
Josephine, Pippa, Jasmin en Cato (groep 6, ODS Daalhuizen)

15 aprilLees verder
Natuurweek groep 7-8

Natuurweek ODS Daalhuizen groep 7/8 

 

Maandag zijn we gestart met een onderwerp zoeken voor ons eigen onderzoek. We zijn daarna naar Van Hall Larenstein geweest. Groep 7/8 ging een quiz spelen over de natuur en wij zijn daarna over het landgoed gaan lopen en deden tegelijkertijd een bingo. 

Dinsdag is groep 7 naar bezoekerscentrum Veluwezoom gefietst. We kregen daar eerst een presentatie en daarna gingen we een wolventocht doen, we gingen o.a. opzoek naar wolven sporen of wolven zelf. Groep 8 ging hier werken aan hun eigen onderzoek. 

Woensdag is groep 7/8 naar de islamitische begraafplaats geweest en hebben we klimop tegen de hekken geplaatst. We zijn daarna even naar het bos gelopen en hebben daar rekenopdrachten zoals een mandala maken van dingen uit de natuur, jezelf omtrekken met dingen zoals blaadjes en dennenappels etc. Daarna hebben wij het spel levend stratego gespeeld. 

Donderdag zijn we vooral bezig geweest met ons eigen onderzoek. Sommige kinderen hebben het zelfs al afgerond. Een paar onderzoeksvragen waren: hoe voorkomen we plasticsoep, wat is het noorderlicht, wat zijn zwarte gaten en waarom is er geen zuurstof in de ruimte? Groep 8 ging hier de wolventocht doen. 

Vrijdag hebben de kinderen die het onderzoek nog niet af hadden het onderzoek afgerond en in de middag was er een presentatiemarkt. Onze ouders kwamen kijken en andere kinderen van groep 5 t/m 8. Als je niet hoefde te presenteren dan kon je kijken bij anderen kinderen die aan het presenteren waren. 

 

Door: Norah, Lobke en Mijs 

10 aprilLees verder
Winter bij de kleuters
Bij de kleuters spelen en werken we over het thema ´vogels in de winter´. We hebben de voorkennis opgehaald door in groepjes van 4 tekeningen te maken, wat de kinderen al wisten over het onderwerp. Hierdoor leerden de kinderen ook weer van elkaar. De klassen zijn omgetoverd tot een vogelopvang, waar ook nog mooie uitkijkposten samen met de kinderen zijn gemaakt. Als de vogels ziek zijn dan kunnen de kinderen naar de dierenapotheek en kunnen zij medicijnen kopen. De kinderen hebben niet eens door dat zij ondertussen bezig zijn met voorbereidend rekenen en taal. De kinderen laten een hoge betrokkenheid zien, omdat we de hoeken met de kinderen samen hebben gemaakt. Ook hebben de kinderen al verschillende mooie knutselwerkjes gemaakt, waaronder: een vogel verven van een door hen zelfgekozen vorm, een vogelhuisje, waarvoor zij stroken moesten meten, een vogel van klei, een vogel natekenen met wasco en met ecoline er overheen verven.
Ook hebben we wat lekkers voor de vogels buiten opgehangen. De kinderen hebben zaadjes in de appel gestopt en er vervolgens een touwtje aan vast geknoopt. Hierdoor kunnen wij natuurlijk ook beter vogels spotten en op de app opzoeken hoe ze fluiten ?
 
thema vogel thema vogel thema vogel
 
thema vogel  thema vogel  thema vogel
 
thema vogel  thema vogel
5 maartLees verder
Een kijkje in groep 3 en 4

 

In groep 3 hebben we ons de afgelopen weken bezig gehouden met het project ‘ziek zijn en beter worden’.  
Bij de start van het project kwam een trauma-arts een paar armen gipsen, daarna gingen de kinderen aan de slag met snuffellezen en hebben we opgeschreven wat we al over het onderwerp wisten. We hebben grote betrokkenheid zien, ook doordat we veel ouders in de klas hebben mogen ontvangen die passend bij het thema konden vertellen. We hebben huisartsen en tandartsen gehad. Zelfs een ouder die twee elektrisch bestuurbare rolstoelen heeft meegenomen.  
Het project sluiten we nu af met ons eigen feitjesboek. Hier staan alle antwoorden in op de vragen die de kinderen in de loop van het project bedacht hebben. De antwoorden zijn natuurlijk ook door de kinderen zelf opgeschreven. We kijken dus terug op een geslaagd project! 

 

Inline image    Afbeelding met tekst, persoon, mensen, groep

Automatisch gegenereerde beschrijving  

 

Afbeelding met persoon, binnen

Automatisch gegenereerde beschrijving   Afbeelding met grond, buiten, persoon, trottoir

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

 

 

Blink (wereldoriëntatie) in groep 4A 

Thema ik en mijn familie: 

In het thema ik en mijn familie hebben we een school van vroeger nagedaan. En we hebben veel in ons blinkwerkboekje gewerkt. Ook deden we een babyfoto quiz. De juf had aan onze papa’s en mama’s gevraagd of ze een babyfoto mocht hebben. We gingen wie is het spelen. Dat was erg leuk en we gingen heel hard lachen. De foto’s waren grappig en de juf heeft ze op de muur gehangen. We konden er nog heel lang naar kijken. 

 

Thema op ontdekkingsreis: 

Bij de introles hebben we drie keer een woordweb gemaakt op de muur met woodies. Eentje over de woestijn, eentje over de jungle en een over de Noordpool. 

Bij de les over de woestijn hebben we een knutselwerkje gemaakt. Bij de les over de jungle hebben we naar dieren uit de jungle geluisterd en bij de les over de Noordpool hebben we een iglo gemaakt van suikerklontjes. Ook hadden we een werkboekje waar we veel in hebben gewerkt. Het was erg leuk. 

 

Evie en Silke  

 

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijvingAfbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijvingAfbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

 

Afbeelding met tekst, persoon, binnen, tafel

Automatisch gegenereerde beschrijving        Afbeelding met tekst, tafel, binnen, persoon

Automatisch gegenereerde beschrijving

9 maartLees verder
Aan welke plannen werkt Veluwezoom dit jaar?

Onze school is één van de tien scholen van Scholengroep Veluwezoom. Welke activiteiten doen de scholen samen in 2024? Bekijk de poster hieronder.

 

jaaragenda 2024

9 maartLees verder
December groep

 

Wat is het kalenderjaar toch snel gegaan. Het lijkt wel een paar weken geleden dat het schooljaar is gestart, maar nu zit het jaar er alweer bijna op. 

De afgelopen weken stonden in het teken van Sinterklaas en Kerst.  

 

12 november was het zover: Sinterklaas kwam in het land. Het was nog even onduidelijk of het allemaal wel goed zou komen, want de kinderen waren vol spanning of de boot wel aan zou komen. Zoals jullie weten is namelijk het schip gezonken van de Sint, en doordat hij met het vliegtuig kwam kon hij niet heel veel pieten meenemen. In de klassen zijn we erg druk geweest om prachtige werkjes te maken, cadeaus te helpen inpakken, (chocolade)letters te oefenen en verlanglijstjes knippen/ plakken/schrijven.  

 

Afbeelding met tekst, persoon, binnen, jongenAutomatisch gegenereerde beschrijving Afbeelding met tekst, kind, persoon, jongenAutomatisch gegenereerde beschrijving

 

 
Ook hebben we onze pietendiploma’s gehaald en hebben we onze mooiste Sinterklaas-creaties gemaakt. 

 

Afbeelding met persoon, binnen, kind, kleinAutomatisch gegenereerde beschrijving  Afbeelding met kind, vloer, binnen, persoonAutomatisch gegenereerde beschrijving

 

 

Groep 7/8 heeft speciaal voor groep 1/2 een vossenjacht georganiseerd in de wijk. Wat was het leuk om door de wijk te lopen en op zoek te gaan naar pietjes! 

 

Afbeelding met verschillende, menigteAutomatisch gegenereerde beschrijving
 

Als fijne afsluiter voor deze periode kwam Sinterklaas natuurlijk ook nog even langs op school.  

 

 

Toen Sinterklaas weer terug ging naar Spanje, hadden de kinderen geen tijd om uit te rusten.  
Want kerst komt er aan! We zijn druk geweest met de klassen versieren, en natuurlijk de kerstboom opzetten en mooi maken. 
 

In de groepen zijn prachtige kerstbomen gemaakt, kaarsenhouders, placemats, kerstballen, kerstslingers en nog veel meer! 

 

 Afbeelding met tekst, binnen, kleurrijk, verschillend

Automatisch gegenereerde beschrijving

  

Om in de kerststemming te komen hadden we op vrijdag 16 december foute-kerst-truien-dag. 
Wat zagen alle kinderen er prachtig uit! 

 

Afbeelding met persoon, binnen, muur, vloerAutomatisch gegenereerde beschrijving  Afbeelding met persoon, binnen, vloer, vasthoudenAutomatisch gegenereerde beschrijving

 
 

We hebben een lange kerstwandeling gemaakt door het bos, waar we verschillende optredens van groep 7/8 konden bewonderen.  
 

We hebben met veel plezier gekeken naar alle optredens!  

 

Afbeelding met gras, buiten, boom, persoonAutomatisch gegenereerde beschrijving

 

 

Donderdagavond hadden we een leuke afsluiter met ons kerstdiner. 

 
En voor nu wensen we jullie allemaal alvast een gezellige en welverdiende vakantie. 

 

Tot in 2023! 

 

 

 

23 decemberLees verder
Gastlessen groep 7 en 8

Gastlessen groep 7/8 

Afgelopen november zijn er twee gastlessen gegeven. Een gastles over het verzet van Velp in de Tweede Wereld Oorlog en de andere over de natuur in de herfst.  

Een leerling uit de klas van meester Jelle heeft contact gelegd met een oudere bewoner uit Velp. Deze man heeft het verzet van Velp meegemaakt tijdens de Tweede Wereld Oorlog, hij was destijds vijf jaar jong. Zijn vader heeft allerlei documenten van die tijd bewaard: zoals voedselbonnen, oude krantenartikelen en posters. Hij heeft in een half uur de leerlingen heel veel weten te vertellen en de leerlingen hingen aan zijn lippen. Na zijn verhaal mochten de leerlingen de documenten bekijken. Zij vonden het allen zo interessant, dat er nog maar net voldoende tijd over was om langs alle groepen 7/8 te gaan. Wat super leuk dat dit soort spontane initiatieven plaatsvinden bij ons op school.  

 

Ecoloog Anne heeft een hele interessante les over bladeren gegeven op het Rhedens aan de groepen 7/8 A en D. Zij heeft de leerling uitgebreid uitgelegd wat de rol is van bladeren bij bomen en waarom deze in de herfst afvallen, wat fotosynthese is en wat voor verschillende soorten bladeren er zijn. Na het interessante theoretische deel zijn de leerlingen praktisch aan de slag gegaan in het bos. Met behulp van zoekkaarten zijn zij op onderzoek uitgegaan naar de verschillende soorten bomen die het bos bezit. De leerlingen waren erg betrokken en hebben vele soorten ontdekt. Het laatste deel van de les bestond uit het maken van een biologische tekening. Na de uitleg zijn de leerlingen vol enthousiasme aan de slag gegaan.  

16 decemberLees verder
Kerst 2022 op ODS Daalhuizen

Vandaag heeft een groep ouders de school ontzettend mooi versierd in kerstsferen. Elke klas heeft zijn eigen kerstboom en samen met de kinderen gaan de leerkrachten de klassen versieren. Heerlijk samen
’s ochtends met alleen de kerstverlichting aan stillezen of het openhaardje op het digibord aan als sfeermaker.

Er zullen verschillende kerstactiviteiten deze laatste weken van 2022 plaatsvinden. Zo hebben we op vrijdag 
16 december onze foute kersttruiendag. Alle kinderen (en leerkrachten) mogen in hun foutste kersttrui naar school komen. Dit betekent niet dat je een trui hoeft te kopen. Een trui versieren met kerstslingers of een paar lichtjes die je toevallig nog thuis hebt liggen, is net zo leuk! 

De kerstviering is waarschijnlijk de sfeervolste dag van het schooljaar. Op veel scholen is het een traditie om kerst te vieren in de vorm van een kerstontbijt of kerstdiner in de klas. Nette kleren aan, kerstmuziekje op. Daarom kunnen we na een paar jaar van afwezigheid weer op donderdag 22 december een kerstdiner organiseren. Hiervoor kunnen kinderen vanaf maandag 12 december op de hapjeslijst aangeven wat ze meenemen. 

Het kerstdiner voor de groepen 1/2 is van 18.00 tot 19.00 uur. Vanaf 17.45 uur kunnen de kinderen met hun hapje de klas in komen. De kinderen die hun kerstdiner op de Egmondstraat hebben, zullen met de kerstman en de leerkrachten naar het hoofdgebouw lopen. Daar kunnen zij zich (rond 19.00 uur) verenigen met hun ouders.

Voor de groepen 3 t/m 8 is het diner van 18.15 – 19.00 uur. Vanaf 18.00 uur kunnen zij met hun hapje de klas in komen.

Tijdens het diner zijn alle ouders van harte welkom voor een hapje en drankje op het voorplein van het hoofdgebouw. Dit wordt verzorgd door de oudervereniging. De inkomsten tijdens deze avond zullen gebruikt worden om nieuwe kerstbomen aan te kunnen schaffen voor de school. We maken er ook voor ouders een gezellige avond van.

Bij Kerstmis denken we aan dankbaarheid en oog voor elkaar hebben. We hebben gekozen om stil te staan bij anderen die het niet zo welvarend hebben als wij en zich eenzaam voelen. Daarom gaan we tijdens onze kerstperiode aandacht besteden aan eenzame ouderen. We hopen dat het goede doel ook tot goede gesprekken zal leiden in de klas (en eventueel thuis). Vooral veel ouderen voelen zich eenzaam. Voor deze ouderen gaan we aan de slag. Voor iemand die zich eenzaam voelt, kan een klein gebaar een groot verschil maken. Als ouderen een kaartje krijgen, hebben ze weer het gevoel dat ze ertoe doen. Daarom gaan we kaarten maken voor de bewoners van de verzorgingstehuizen (Stichting Innoforte). Elke leerling zal zijn/haar eigen creativiteit hiervoor gebruiken.  

 

Image  Image

 

  Image  Image

 

Image  Image

 

 

 

Daarnaast zullen we woensdagochtend 21 december een midwinterwandeltocht organiseren. Deze tocht loopt door de wijk en een stukje door het aangrenzende bos van Velp. De kinderen van groep 5-6 lopen gezellig samen met de groepen 1-2. De groepen 3-4 lopen onder begeleiding van hun eigen juf en/of meester. De leerlingen van groep 7-8 verzorgen op verschillende plekken tijdens de wandeling een optreden. De ene groep gaat een kerstlied zingen, de andere groep leest een kerstverhaal voor. Het wordt een fijn tafereel.

Als de kinderen na de wandeling weer terugkomen op school ligt er in de klas wat lekkers klaar en zal de tocht en het goede doel nabesproken worden met de klas.

We hopen op een sfeervolle en fijne afsluiting van het jaar en wensen via deze weg iedereen alvast hele fijne dagen en tot in 2023!

kerst 2023

 

 

7 decemberLees verder
Sinterklaas 2022

Aanstaande maandag 5 december is het zover!

Sinterklaas vereert ons ook dit jaar met een bezoek aan onze school. Natuurlijk bent u als ouder van harte welkom om, samen met de kinderen en de leerkrachten, de goedheiligman feestelijk te onthalen.

Alle kinderen van groep 1 t/m 6 en natuurlijk ook de kinderen die les krijgen op de Egmondstraat, zijn welkom op de hoofdlocatie vanaf 8.15 uur. Zij kunnen zich melden bij hun eigen leerkracht die vanaf dat moment op het plein aanwezig is. De kinderen van groep 7-8 gaan naar hun eigen lokaal.

                                                                      

Om te zorgen dat er voor iedereen genoeg ruimte is, willen we ouders verzoeken om aan de andere kant van de straat te gaan staan. Zodat alle kinderen de aankomst van de Sint zien. Aangezien de parkeerruimte rondom school beperkt is, is het fijn als zoveel mogelijk ouders met hun kinderen te voet of op de fiets komen.

29 novemberLees verder
Blink projecten

Hallo! Wij (groep 5\6 A) zijn bezig met een Blink project: Stadsmakers. We moeten een stad van de toekomst gaan ontwerpen. Je mag helemaal zelf weten hoe die stad eruit gaat zien, maar er zijn wel een paar eisen die in je stad moeten komen. Dit zijn er een paar: er moet (openbaar) vervoer in de stad komen, je moet een 3D maquette bouwen, er moet iets uit de middeleeuwen in zitten en voorzieningen zoals winkels en scholen. Die opdracht ga je in groepjes doen. Wij hebben eerst lessen gekregen, over de middeleeuwen, over slim vervoer en over architectuur. Er komt namelijk een architect langs. Ik hoop dat we daardoor veel meer weten om onze stad van de toekomst te gaan ontwerpen. Zoals ik al zei mogen we zelf weten wat voor stad we maken, je kan een duurzame of vervuilende, kleurrijke of grijze en meer woningen of meer natuur. 
Geschreven door: Lilou 

Voor het thema stadsmakers moesten we een stad ontwerpen van de toekomst. Er moest gedacht worden aan vervoer, voorzieningen en woningen. Een groepje had zelfs een stad op het water gemaakt met een Mac drijf! Ze waren allemaal super mooi. Iedereen had zijn eigen taak. Wij vonden het leuk, want we konden heel veel knutselen. En ook leuk was dat iedereen hele verschillende steden had geknutseld. Op het einde hadden we nog gestemd welke stad het mooiste is geworden. Het groepje van Valerie, Jort, Tijl, Evita en Philine had gewonnen. Zij hadden ook een mooie PowerPoint presentatie bij hun stad gemaakt.
Groetjes,
Imme & Doris (groep 5/6C)

 

Het wapenschild.
We hebben met Blink het over schilden gehad.
Vroeger had elke stad zijn eigen wapenschild.
De meester had daar veel verhalen over verteld.
Elk wapenschild ziet er anders uit.
Op mijn schild staan een hond en paarden.
De hond is de koning en de paarden werken voor de hond.
Op een schild mag je zelf kiezen wat je er op zet.
Wat belangrijk is, zet je er op.
Er waren vroeger heel veel verschillende schilden.
Geschreven door: 5/6B

Blink Aardse extremen

Hoi allemaal,

Wij zijn Maud en Zümra. We zitten in groep 5. We hebben gewerkt aan Blink. Eerst gingen we lessen volgen. We werden ingedeeld in groepen vulkaan, aardbeving of tornado. Wij zaten in vulkaan en aardbeving (Maud in vulkaan en Zümra in aardbeving). Toen moesten we een poster maken en een werkstuk (bouwen). We mochten een PowerPoint maken. En moesten het presenteren voor de klas. We kregen een blaadje mee want we hadden binnenkort een toets over Blink.

 

blink

4 aprilLees verder
Inzamelingsactie voor de slachtoffers van de oorlog in Oekraïne

De oorlog in Oekraïne houdt het nieuws, en daardoor ook veel leerlingen, leerkrachten, ouders en scholen sterk bezig. Iedereen krijgt wel iets mee van de verschrikkelijke gebeurtenissen. Dat maakt het zo belangrijk dat we hen samen onze steun bieden. Deze inzamelingsactie is in onze ogen daar erg passend bij.

Van maandag 4 april t/m vrijdag 8 april zullen we een grote inzamelingsactie houden voor de slachtoffers van de oorlog in Oekraïne. Elke ochtend zullen er verschillende leerkrachten en kinderen op het plein (hoofdgebouw) staan om alle goederen in te kunnen nemen. U kunt van 8.15 uur tot 9.15 uur de verschillende goederen inleveren. 

Alle onderstaande goederen zijn zeer welkom, vooral eten in blik (met lipjes te openen). Wilt u het s.v.p. uw spullen inpakken per categorie? Andere goederen, dan hieronder aangegeven kunnen we helaas niet aannemen.

Inline image

Vrijdag 8 april, na het laatste inzamelmoment, zullen alle goederen naar een vrachtwagen van een grote transporteur uit Utrecht; van der Wal worden vervoerd. De organisatie en de transporteur hebben directe contacten in Oekraïne en weten zo wat wel en wat niet nodig is en vooral in welke getroffen gebieden. Bovenstaande lijst met goederen is een specifieke lijst die echt de hulpvraag is vanuit Oekraïne. 

4 aprilLees verder
Verkeersles met Streetwise

 

Als school wil je ook bijdragen aan het vergroten van de verkeersveiligheid. Het programma Streetwise van de ANWB helpt daarbij. Medewerkers  van de ANWB kwamen ook bij ons op school om een verkeersles te geven. De kinderen leerden over verkeerslichten, veilig oversteken, voorrang nemen of geven, het belang van een fietshelm en de kijklijn. Ze fietsten een parcours met heuse verkeerslichten en zebra's. Als hoogtepunt mochten ze een kort ritje maken in een auto en daarbij ervaren hoe belangrijk riemen en zitjes in de auto voor hen zijn.
Aan het eind van de les wisten de kinderen goed te vertellen hoe ze hun eigen veiligeheid in het verkeer kunnen vergroten.

10 decemberLees verder
Plukbos Paardenspeelwei!

De buurtbewoners van de omliggende straten werken aan een uitbreiding van de Paardenspeelwei:
een plukbos in het deel links en achter "de bult"!
Deze hoek van de speelwei mogen we van de gemeente vullen met een plukbos.

In ons plukbos staan bomen en struiken van ecologische waarde én met iets om te plukken:
vruchten, noten of zaden. Als lekkere snack tijdens het spelen of je wandeling.
Toegankelijk voor iedereen. Dit vullen we aan met planten en bloemen voor de bijen en vlinders voor een ecologisch evenwicht.

Op vrijdag 29 oktober valt voor de vierde keer de "Ik buurt mee!" waardecheque van
€ 7,50 bij alle huishoudens in de gemeente Rheden op de mat. We willen zo veel mogelijk
cheques verzamelen. Hiervan kopen we bomen en struiken voor in ons plukbos.

Doneer jouw ik-buurt-mee-cheque ook aan het Plukbos:
- Stop de cheque in de brievenbus van Annemieke Steenaert op Alteveer 20
- Of: Stuur de code van de cheque per sms of whatsapp naar 06-40 31 29 88
- Of: Vul de code in op www.ikbuurtmee.nl/activityDetails.php?id=207 (linker QR in de bijlage)

Als je meer wilt doneren dan alleen je cheque (graag!): dat kan via deze link.

Alvast hartelijk dank. Meer informatie vind u in de bijlage (via de qr codes). 

4 novemberLees verder
5 november fietsencheck!

Bijna alle fietsers (95%) vinden het gevaarlijk om in het donker geen verlichting aan te hebben.
In het donker en bij slecht zicht is het dan ook verplicht verlichting te voeren. 
Daarom voeren wij vrijdag 5 november voor de groepen 5 t/m 8 een fietsencheck uit. 
Alle kinderen die met de fiets komen krijgen een fietsencheck van een fietsenmaker in Velp. 
Zit het zadel nog vast? Werkt de verlichting naar behoren? 
Daarnaast krijgen alle kinderen een kleine verrassing na deze check. 
Zie voor meer informatie: https://vvn.nl/fietsverlichting 

20 oktoberLees verder
Beide actiedagen een groot succes!

Wat waren onze actiedagen een succes! Hierbij verschillende foto's van afgelopen dagen. 

We verzoeken nogmaals zoveel mogelijk lopend of fietsend naar school te komen. Als het echt niet anders kan verzoeken wij u goed te letten op de rij-richting. Er is veel parkeergelegenheid rondom de school, bijvoorbeeld de parkeerplaats van de Albert Heijn. Op de stoep of in bochten parkeren is niet nodig.

Ontzettend bedankt voor jullie hulp en begrip.
Op naar nog meer mooie acties voor een veilige schoolomgeving! 

Groepsvorming

Het kamp voor groep 8 is op Daalhuizen aan het begin van het schooljaar. Zo leren de kinderen elkaar weer goed kennen gelijk aan de start van het nieuwe jaar. Dit vinden wij belangrijk voor het groepsvormingsproces. In elke groep staan vooral aan het begin van het schooljaar vele activiteiten, energizes en werkvormen centraal om een goede basis voor een fijne sfeer te leggen.

29 januariLees verder
Daalpodium

Ons “Daalpodium” is een open podium waarvoor per keer een of twee groepen een presentatie verzorgen. Deze presentaties hebben over het algemeen een speels karakter. Ouders van de betreffende groepen worden uitgenodigd het Daalpodium van hun kind bij te wonen. Op de foto staat Livia die samen met haar klas een lied over robots liet horen.

29 januariLees verder
Cultuur

Iedere groep plant in samenwerking met collega’s uit parallelgroepen, een aantal ‘extraatjes'. Deze extraatjes vinden plaats in het kader van het lesprogramma, in of buiten de school en ‘kleden een les aan’.

Hierbij valt te denken aan museumbezoek, een gastspreker, een bezoek aan een bedrijf of aan een tentoonstelling.

29 januariLees verder
Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren